Lijn in het gesprek houden
Lijn in het gesprek houden
Je hebt ze vast ontmoet … een gesprekspartner die enthousiast over van alles vertelt. Je komt er niet tussen. Luisteren is erg belangrijk en natuurlijk maak je daar tijd voor. Het is leuk om te luisteren wat een ander bezig houdt.
Toch maak je je ook wat zorgen of je de informatie krijgt waarvoor je bent gekomen, je argumentatie naar voren kunt brengen, of je lijn in het gesprek kan houden. En zo zijn er meer voorbeelden waarover je tijdens een dergelijk gesprek zorgen kan maken.
Regelmatig krijg ik de vraag tijdens een coaching sessie: “Harry, hoe kan ik er dan voor zorgen dat we weer naar het hoofd onderwerp gaan? ” of “ hoe kan ik er voor zorgen dat ik mijn argument kan inbrengen?”. Je wilt niet je gesprekspartner niet onbeleefd grof onderbreken.
Hiervoor is een eenvoudige tip die in dit soort situaties goed werkt. Dat weet ik uit eigen ervaring. Noem op een rustige wijze de naam van je gesprekspartner en dan verder niets! Werkt het niet in een keer, herhaal dan nogmaals rustig de naam van je gesprekspartner.
Dan zal je antwoord krijgen of een vragende blik. Dit is het moment dat jij je vraag kunt stellen of het gesprek weer terug kunt brengen naar de hoofdlijn.
Meer informatie? Neem dan contact met ons op!